sábado, 14 de abril de 2018

"Pau no lombo de quem deixou tudo isso acontecer."//Funerária da Morte//Torturador disse a uma jovem,durante uma Sexta-feira Santa que ela sofreria como Jesus Cristo.

"Se a perfeição é uma meta, eu tô a cata dela, não sei se vou chegar lá um dia. Mas quero morrer sendo eu"Elis Regina
"I think the system we live in is inhuman, because it's not just the woman who earns little, we do not have to end the man, we have to end this horrible system.
O que ela fala durante a entrevista, "os de hoje não o sabem", e talvez não o saibam nunca.What she says during the interview, "today's do not know," and may never know.nALY
"Acho que o sistema em que a gente vive que é desumano, por que não é só a mulher que ganha pouco. A gente não tem que acabar com o homem, temos que acabar com esse sistema horroroso. Homem é uma delícia"Elis Regina
"I think the system we live in is inhuman, because it's not just the woman who earns little, we do not have to end the man, we have to end this horrible system."
Elis Regina Carvalho Costa (Porto Alegre, 17 de março de 1945 — São Paulo, 19 de janeiro de 1982) foi uma cantora brasileira. Conhecida por sua competência vocal, musicalidade e presença de palco,[1][2][3][4][nota 1] é considerada por muitos críticos a melhor cantora popular do Brasil a partir dos anos 1960 ao início dos anos 1980; para muitos, a melhor cantora brasileira de todos os tempos, comparada a cantoras como Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan e Billie Holiday.[6][7][8][9][10] Com os sucessos de Falso Brilhante (1975-1977) e Transversal do Tempo (1978), Elis Regina inovou os espetáculos musicais no país. Foi casada com Ronaldo Bôscoli, com quem teve João Marcello Bôscoli (1970); em 1973, casou-se com o pianista César Camargo Mariano[11], com quem teve dois filhos: Pedro Camargo Mariano (1975) e Maria Rita Camargo Mariano (1977). Aclamada no Brasil e no exterior, Elis Regina faleceu no auge de sua carreira, aos 36 anos de idade, devido a uma overdose de cocaína.
Elis foi a primeira grande artista a surgir dos festivais de música na década de 1960 e descolava-se da estética da Bossa Nova pelo uso de sua extensão vocal e de sua dramaticidade. Inicialmente, seu estilo era influenciado pelos cantores do rádio, especialmente Ângela Maria.[12] Depois de quatro LP's gravados e sem grande sucesso — Viva a Brotolândia (1961), Poema de Amor (1962), Elis Regina (1963), O Bem do Amor (1963) — Elis foi a maior revelação do festival da TV Excelsior em 1965, quando cantou "Arrastão" de Vinicius de Moraes e Edu Lobo. Tal feito lhe garantiria o convite para atuar na televisão e, pouco tempo depois, o título de primeira estrela da canção popular brasileira,[12] quando passou a comandar, ao lado de Jair Rodrigues, o mais importante programa de música popular brasileira: o Fino da Bossa. Em 1967, casou-se com Ronaldo Bôscoli, então diretor do Fino da Bossa. A partir de 1972, Elis começaria um relacionamento com César Camargo Mariano, que duraria até 1981, em uma das mais bem sucedidas parcerias da Música Popular Brasileira.
Elis Regina cantou muitos gêneros: da MPB, passando pela bossa nova, pelo samba, pelo rock e pelo jazz. Interpretando canções como Madalena, Águas de Março, Atrás da Porta, Como Nossos Pais, O Bêbado e a Equilibrista, Querellas do Brasil, registrou momentos de felicidade, amor, tristeza, patriotismo. Ao longo de toda sua carreira, destacou-se por cantar também músicas de artistas, ainda, pouco conhecidos, como Milton Nascimento, Ivan Lins, Belchior, Renato Teixeira, Aldir Blanc, João Bosco, ajudando a lançá-los e a divulgar suas obras, impulsionando-os no cenário musical brasileiro. Entre outras parcerias, são célebres os duetos que teve com Jair Rodrigues, Tom Jobim, Wilson Simonal, Rita Lee, Milton Nascimento, Gilberto Gil. Com seu segundo marido, o pianista César Camargo Mariano, consagrou um longo trabalho de grande criatividade e consistência musical. Sua presença artística mais memorável talvez esteja registrada nos álbuns Em Pleno Verão (1970), Elis (1972), Elis (1973), Elis & Tom (1974), Elis (1974), Falso Brilhante (1976), Transversal do Tempo (1978), Essa Mulher (1979), Saudade do Brasil (1980) e Elis (1980).
Elis Regina foi a primeira pessoa a inscrever a própria voz como se fosse um instrumento, na Ordem dos Músicos do Brasil.[13] Elis Regina morreu precocemente em 1982, com apenas 36 anos, deixando uma vasta obra na música popular brasileira. Embora haja controvérsias e contestações, os exames comprovaram que havia morrido por conta de altas doses de cocaína e bebidas alcoólicas, e o fato chocou profundamente o país na época.[14] Em 2013, foi eleita a melhor voz feminina da música brasileira pela Revista Rolling Stone.[15] Elis foi citada também na lista dos maiores artistas da música brasileira, ficando na 14ª posição, sendo a mulher mais bem colocada.[16] Em novembro do mesmo ano estreou um musical em sua homenagem Elis, o musical.[17]https://pt.wikipedia.org/wiki/Elis_Regina
Elis Regina Carvalho Costa (Porto Alegre, March 17, 1945 - São Paulo, January 19, 1982) was a Brazilian singer. Known for her vocal competence, musicality and stage presence, [1] [2] [3] [4] [note 1] is considered by many critics the best popular singer in Brazil from the 1960s to the early 1980s; for many, the best Brazilian singer of all time, compared to singers like Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan and Billie Holiday. [6] [7] [8] [9] [10] With the successes of Falso Brilhante (1975-1977) and Transversal do Tempo (1978), Elis Regina innovated the musical spectacles in the country. She was married to Ronaldo Bôscoli, with whom she had João Marcello Bôscoli (1970); in 1973, married the pianist César Camargo Mariano (11), with whom he had two children: Pedro Camargo Mariano (1975) and Maria Rita Camargo Mariano (1977). Acclaimed in Brazil and abroad, Elis Regina died at the height of her career, at age 36, due to an overdose of cocaine.
Elis was the first great artist to emerge from the music festivals in the 1960s and took off from the aesthetics of Bossa Nova by the use of its vocal extension and its drama. Initially, his style was influenced by the singers of the radio, especially Angela Maria. Elis Regina (1963), The Well of Love (1963) - Elis was the biggest revelation of the Excelsior TV festival in 1965. After four LP's recorded and without great success - Viva a Brotolândia (1961), Poema de Amor (1962) , when he sang "Arrastão" by Vinicius de Moraes and Edu Lobo. This fact would guarantee the invitation to him to act in television and, shortly after, the title of first star of the Brazilian popular song, when it happened to command, next to Jair Rodrigues, the most important Brazilian popular music program: Fine of Bossa. In 1967, she married Ronaldo Bôscoli, then director of Fine of Bossa. From 1972, Elis would begin a relationship with César Camargo Mariano, who would last until 1981, in one of the most successful partnerships of Brazilian Popular Music.
Elis Regina sang many genres: from MPB, through bossa nova, samba, rock and jazz. Interpreting songs like Madalena, Águas de Março, Behind the Door, Like Our Parents, The Drunk and the Equilibrist, Querellas do Brasil, recorded moments of happiness, love, sadness, patriotism. Throughout his career, he has also sing songs by artists who are still little known, such as Milton Nascimento, Ivan Lins, Belchior, Renato Teixeira, Aldir Blanc and João Bosco, helping to launch and publicize his works , impelling them in the Brazilian music scene. Among other partnerships, the duets he had with Jair Rodrigues, Tom Jobim, Wilson Simonal, Rita Lee, Milton Nascimento, Gilberto Gil. With her second husband, the pianist César Camargo Mariano, devoted a long work of great creativity and musical consistency. His most memorable artistic presence may have been recorded in albums El Pleno (1972), Elis (1973), Elis & Tom (1974), Elis (1974), Falso Brilhante (1976), Transversal of Time ), Essa Mulher (1979), Saudade do Brasil (1980) and Elis (1980).

Elis Regina was the first person to register her own voice as if it were an instrument, in the Order of the Musicians of Brazil. Elis Regina died early in 1982, with only 36 years, leaving a vast work in Brazilian popular music. Although there are controversies and contestations, the exams proved that it had died because of high doses of cocaine and alcoholic beverages, and the fact deeply shocked the country at the time. In 2013, was voted the best female voice of Brazilian music by Rolling Stone Magazine. [15] Elis was also mentioned in the list of the greatest artists of the Brazilian music, being in the 14th position, being the woman better placed. In November of the same year he debuted a musical in his honor, Elis, the musical.
Elis Regina Carvalho Costa (Porto Alegre, March 17, 1945 - São Paulo, January 19, 1982) was a Brazilian singer. Known for her vocal competence, musicality and stage presence, [1] [2] [3] [4] [note 1] is considered by many critics the best popular singer in Brazil from the 1960s to the early 1980s; for many, the best Brazilian singer of all time, compared to singers like Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan and Billie Holiday. [6] [7] [8] [9] [10] With the successes of Falso Brilhante (1975-1977) and Transversal do Tempo (1978), Elis Regina innovated the musical spectacles in the country. She was married to Ronaldo Bôscoli, with whom she had João Marcello Bôscoli (1970); in 1973, married the pianist César Camargo Mariano (11), with whom he had two children: Pedro Camargo Mariano (1975) and Maria Rita Camargo Mariano (1977). Acclaimed in Brazil and abroad, Elis Regina died at the height of her career, at age 36, due to an overdose of cocaine.
Elis was the first great artist to emerge from the music festivals in the 1960s and took off from the aesthetics of Bossa Nova by the use of its vocal extension and its drama. Initially, his style was influenced by the singers of the radio, especially Angela Maria. Elis Regina (1963), The Well of Love (1963) - Elis was the biggest revelation of the Excelsior TV festival in 1965. After four LP's recorded and without great success - Viva a Brotolândia (1961), Poema de Amor (1962) , when he sang "Arrastão" by Vinicius de Moraes and Edu Lobo. This fact would guarantee the invitation to him to act in television and, shortly after, the title of first star of the Brazilian popular song, when it happened to command, next to Jair Rodrigues, the most important Brazilian popular music program: Fine of Bossa. In 1967, she married Ronaldo Bôscoli, then director of Fine of Bossa. From 1972, Elis would begin a relationship with César Camargo Mariano, who would last until 1981, in one of the most successful partnerships of Brazilian Popular Music.
Elis Regina sang many genres: from MPB, through bossa nova, samba, rock and jazz. Interpreting songs like Madalena, Águas de Março, Behind the Door, Like Our Parents, The Drunk and the Equilibrist, Querellas do Brasil, recorded moments of happiness, love, sadness, patriotism. Throughout his career, he has also sing songs by artists who are still little known, such as Milton Nascimento, Ivan Lins, Belchior, Renato Teixeira, Aldir Blanc and João Bosco, helping to launch and publicize his works , impelling them in the Brazilian music scene. Among other partnerships, the duets he had with Jair Rodrigues, Tom Jobim, Wilson Simonal, Rita Lee, Milton Nascimento, Gilberto Gil. With her second husband, the pianist César Camargo Mariano, devoted a long work of great creativity and musical consistency. His most memorable artistic presence may have been recorded in albums El Pleno (1972), Elis (1973), Elis & Tom (1974), Elis (1974), Falso Brilhante (1976), Transversal of Time ), Essa Mulher (1979), Saudade do Brasil (1980) and Elis (1980).
Elis Regina was the first person to register her own voice as if it were an instrument, in the Order of the Musicians of Brazil. Elis Regina died early in 1982, with only 36 years, leaving a vast work in Brazilian popular music. Although there are controversies and contestations, the exams proved that it had died because of high doses of cocaine and alcoholic beverages, and the fact deeply shocked the country at the time. In 2013, was voted the best female voice of Brazilian music by Rolling Stone Magazine. [15] Elis was also mentioned in the list of the greatest artists of the Brazilian music, being in the 14th position, being the woman better placed. In November of the same year he debuted a musical in his honor Elis, the musical.https://pt.wikipedia.org/wiki/Elis_Regina
Poucas pessoas sabem quem realmente descobriu Elis. Foi um vendedor da gravadora Continental chamado Wilson Rodrigues Poso, que a ouviu cantando menina, aos quinze anos, em Porto Alegre. Ele sugeriu à Continental que a contratasse, e em 1962 saiu o disco dela. Levei Elis ao meu programa, fui o primeiro a tocar seu disco no rádio. Naquele dia eu disse: Menina, você vai ser a maior cantora do Brasil. Está gravado.
Few people know who actually discovered Elis. He was a seller of the Continental label called Wilson Rodrigues Poso, who heard her singing, at fifteen, in Porto Alegre. He suggested to Continental that he hire her, and in 1962 her record came out. I took Elis to my program, I was the first to play his record on the radio. That day I said: Girl, you're going to be the biggest singer in Brazil. It's engraved.
Elis Regina criticou muitas vezes a ditadura brasileira, nos difíceis Anos de chumbo, quando muitos músicos foram perseguidos e exilados. A crítica tornava-se pública em meio às declarações ou nas canções que interpretava. Em entrevista, no ano de 1969, teria afirmado que o Brasil era governado por gorilas.[31] A popularidade a manteve fora da prisão, mas foi obrigada pelas autoridades a cantar o Hino Nacional durante um espetáculo em um estádio, fato que despertou a ira da esquerda brasileira.
Sempre engajada politicamente, Elis participou de uma série de movimentos de renovação política e cultural brasileira, com voz ativa da campanha pela Anistia de exilados brasileiros. O despertar de uma postura artística engajada e com excelente repercussão acompanharia toda a carreira, sendo enfatizada por interpretações consagradas de O bêbado e a equilibrista (João Bosco e Aldir Blanc), a qual vibrava como o hino da anistia. A canção coroou a volta de personalidades brasileiras do exílio, a partir de 1979. Um deles, citado na canção, era o irmão do Henfil, o Betinho, importante sociólogo brasileiro. Também merece destaque, o fato de Elis Regina ter se filiado ao PT, em 1981.[carece de fontes]
Outra questão importante se refere ao direito dos músicos brasileiros, polêmica que Elis encabeçou, participando de muitas reuniões em Brasília. Além disso, foi presidente da Assim, Associação de Intérpretes e de Músicos.Elis Regina often criticized the Brazilian dictatorship, in the difficult Years of lead, when many musicians were persecuted and exiled. Criticism became public in the midst of the statements or in the songs he played. In an interview in the year of 1969, it would have affirmed that Brazil was governed by gorillas. Popularity kept her out of prison, but was forced by the authorities to sing the National Anthem during a spectacle in a stadium, a fact that aroused the anger of the Brazilian left.
Always politically engaged, Elis participated in a series of movements of Brazilian political and cultural renewal, with active voice of the campaign for the Amnesty of Brazilian exiles. The awakening of an engaged artistic posture and with excellent repercussion would accompany the whole career, being emphasized by consecrated interpretations of The drunk and the tightrope (João Bosco and Aldir Blanc), which vibrated like the amnesty hymn. The song crowned the return of Brazilian personalities from exile, beginning in 1979. One of them, quoted in the song, was the brother of Henfil, Betinho, an important Brazilian sociologist. Also noteworthy is the fact that Elis Regina joined the PT in 1981. [citation needed]
Another important issue concerns the right of Brazilian musicians, a polemic that Elis led, attending many meetings in Brasilia. In addition, he was president of Thus, Association of Interpreters and Musicians.

Elis faleceu precocemente aos 36 anos devido a uma overdose de cocaína, álcool e tranquilizantes, varrendo o país inteiro em luto.
https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2014/04/07/ditadura-tambem-prendeu-torturou-e-matou-militares.htm
A causa da morte de Elis, para muitos, segue sendo inadmissível, uma barbeiragem histórica, uma crueldade bíblica. Aos 36 anos, a mulher que redimensionou a experiência artística do palco e dos discos atingindo um inédito ‘efeito assombro’, não visto nem antes nem depois com a mesma intensidade, saía de cena em uma manhã de janeiro de 1982 de forma patética. A mistura de cocaína com bebida alcoólica nem precisou de porções exageradas para que seu organismo entrasse em colapso.

A procura por vilões é a reação natural nas grandes revoltas. É preciso lavar as almas caçando e crucificando suspeitos. E então o biógrafo, depois de visitar o passado por anos batendo à porta de memórias ditas e escritas, frustra a expectativa dos justiceiros ao entregar-lhes a bandeja vazia. Quem levou as drogas a Elis é uma pergunta sem resposta talvez porque Elis não precisasse de ‘aviãozinho’ nem de professor. Não consigo conceber a imagem desta mulher sendo convencida a rastejar o nariz sobre uma carreira de pó se não quisesse fazê-lo. Elis vivia imersa em um universo em que chovia cocaína. Com poucas exceções, todos consumiam. Ela só precisou estender a mão.(ESTADÃO).
A MORTE
Elis Regina sempre atraiu as luzes da ribalta. Incluindo em Janeiro de 1982. Poucos dias antes da morte, a cantora apareceu no programa Jogo da Verdade, do canal TV Cultura, onde, sem temores e ao seu estilo, respondia em estúdio a todas as questões colocadas pelo moderador e por dois convidados.
Nessa altura, Elis Regina consumia pontualmente cocaína (um hábito no meio artístico), o que acontecia há um ano, desde que viajou para os Estados Unidos afim de acertar os pormenores de uma colaboração com o saxofonista norte-americano Wayne Shorter. O penúltimo namorado de Elis, o músico Guilherme Arantes, recordaria mais tarde que vira a cantora a snifar a perigosa e viciante droga no início de 1981, durante a breve relação.
No dia 18 de Janeiro de 1982, Elis Regina esteve, ao final da tarde, a socializar no seu apartamento de São Paulo com os músicos da sua banda e com o seu namorado de há seis meses, o advogado Samuel Mac Dowell, com quem a cantora procurava uma casa para viverem juntos. Segundo os testemunhos dos presentes, Elis bebeu nesse final de tarde vários copos de Cinzano e de uísque. Os músicos, entretanto, saem às 21 horas, e Elis Regina janta a sós com o seu companheiro. Às 23h30, Mac Dowell larga os aposentos da cantora. Elis fica sozinha para ouvir as gravações do seu próximo disco. Durante a madrugada, o advogado tenta em vão contactar telefonicamente Elis. Só à quinta tentativa, o consegue: a cantora explica-lhe que não ouviu o telefone por causa do volume alto da música. Mac Dowell não estranhou e achou a voz de Elis normal.
Dia seguinte, 19. Dia diferente. O namorado da cantora liga-lhe às 9h30 do seu escritório. O telefonema decorre normalmente. Até que, subitamente, Elis Regina começa a falar muito vagarosamente. Às tantas, pronuncia palavras indecifráveis. A voz Elis Regina afasta-se do telefone. De repente, o silêncio. Samuel Mac Dowell sai disparado do seu emprego e apanha um taxi até ao prédio de Elis. Para chegar ao quarto da cantora, o namorado tem que arrombar duas portas. Elis estava inanimada. Ao lado, estava um envelope vazio do tranquilizante Sonotrat. O stress de Mac Dowell teve como etapas nos minutos seguintes a ambulância que nunca mais chegava, as tentativas de reanimar Elis e o telefonema desesperado ao colega de trabalho mais próximo. Impaciente, Samuel Mac Dowell resolve chamar um táxi e levar Elis pelos braços, seguindo velozmente em direção ao Hospital das Clínicas. O taxista era um emigrante português, de nome Gouveia, que só se apercebeu que o corpo inanimado que ia no banco de trás era o da cantora quando, mais tarde, ouviu no auto-rádio a triste notícia que chocaria o Brasil inteiro: “Elis Regina morreu”.
As várias autópsias confirmam a overdose de cocaína como causa principal da morte da artista. A droga terá sido ingerida oralmente, numa dose mortal. E a mistura com tranquilizantes e com álcool pode ter sido fatal.
O corpo esteve em câmara ardente no centro do palco do Teatro Bandeirantes, em São Paulo, onde Elis Regina brilhou em vida. As filas de milhares de pessoas para a verem tinham uma extensão absolutamente anormal. Dentro da sala, entoavam-se cânticos de temas popularizados por Elis. E até o Presidente de Estado João Figueiredo (responsável pela transição do país para a democracia) se comoveu publicamente, enviando um telegrama de condolências à família da cantora.
A cobertura televisiva do cortejo fúnebre de Elis Regina até ao Cemitério do Morumbi foi exaustiva, e incluiu filmagens de helicóptero. As rádios paulistas também não pouparam esforços.
Elis Regina morreu com 36 anos de idade, deixando órfãos três filhos de dois casamentos, um dos quais Maria Rita (que na altura contava apenas quatro primaveras), que tem hoje uma carreira internacional bastante reconhecida.
Artigo que faz parte do especial Brasil Fatal, publicado no Cotonete.
PUBLICADA POR GONÇALO PALMA À(S) 21:54

ETIQUETAS: BRASIL FATAL, ELIS REGINA.
http://goncalopalma.blogspot.com.br/2009/02/elis-regina-1945-1982.html
"Elis, lembro bem quando tu saiu daqui (Rio Grande do Sul) e ia nos programas de televisão, soltava um grito: Mais do que nunca é preciso cantar. Hoje é 1981, há o preço da gasolina, há recessão econômica, há desemprego, há menos verbas na educação e eu te pergunto: o que é preciso cantar hoje?(pergunta)
"Pau no lombo de quem deixou tudo isso acontecer."(resposta)Elis
E de que forma, no seu trabalho, essa mensagem pode ser levada?(pergunta)
"Já está sendo levada há muito tempo. Eu não preciso justificar nada. Só faço meu trabalho. Eu dou o tiro, quem mata é Deus. Se você conhece meu trabalho, sabe do que eu tô falando"(resposta)Elis
Elis died early at age 36 due to an overdose of cocaine, alcohol and tranquilizers, sweeping the entire country in mourning.
https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2014/04/07/ditadura-tambem-prendeu-torturou-e-matou-militares.htm
The cause of the death of Elis, for many, remains unacceptable, a historical barbeiragem, a biblical cruelty. At age 36, the woman who reshaped the artistic experience of the stage and records to an unprecedented 'haunting effect', not seen before or after with the same intensity, left the scene on a January morning in 1982 pathetically. The cocaine mix with alcoholic beverages did not even need exaggerated portions to get her body to collapse.
The quest for villains is the natural reaction in the great revolts. It is necessary to wash the souls by hunting and crucifying suspects. And then the biographer, after visiting the past for years knocking on the door of said and written memories, frustrates the vigilance of the vigilantes by giving them the empty tray. The one who took the drugs to Elis is an unanswered question, perhaps because Elis did not need an airplane or a teacher. I can not imagine the image of this woman being persuaded to crawl her nose over a dusty career if she did not want to. Elis lived immersed in a universe in which cocaine was raining. With few exceptions, everyone consumed. She just needed to reach out.
THE DEATH
Elis Regina always attracted the limelight. Including in January of 1982. A few days before the death, the singer appeared in the program "Play of the Truth", of the channel TV Cultura, where, without fears and to its style, it responded in studio to all the questions posed by the moderator and by two guests.
At that time, Elis Regina consumed punctual cocaine (a habit in the artistic world), which happened a year ago, since she traveled to the United States to work out the details of a collaboration with American saxophonist Wayne Shorter. Elis's penultimate boyfriend, musician Guilherme Arantes, later recalled that she had become the snorer of the dangerous and addictive drug in early 1981 during the brief relationship.
On January 18, 1982, Elis Regina was, at the end of the afternoon, socializing in her apartment in São Paulo with the musicians of her band and her boyfriend of six months ago, the lawyer Samuel Mac Dowell, with whom the singer searched for a house to live together. According to the testimony of those present, Elis drank this late afternoon several glasses of Cinzano and whiskey. The musicians, however, leave at 9pm, and Elis Regina dines alone with her partner. At 11:30 PM, Mac Dowell opens the singer's quarters. Elis is alone to hear the recordings of her next album. During the night, the lawyer tries in vain to call Elis by telephone. Only at the fifth attempt, she succeeds: the singer explains that she did not hear the phone because of the loud volume of the song. Mac Dowell was not surprised and found Elis's voice normal.
Next day, 19. Different day. The singer's boyfriend calls her at 9:30 am from her office. The call is normal. Then, suddenly, Elis Regina begins to speak very slowly. To many, he utters indecipherable words. The voice Elis Regina moves away from the telephone. Suddenly the silence. Samuel Mac Dowell gets out of his job and takes a taxi to Elis's building. To reach the singer's room, the boyfriend has to break in two doors. Elis was inanimate. Beside it was an empty envelope of the soothing Sonotrat. Mac Dowell's stress in the next few minutes was the ambulance that never came, the attempts to revive Elis, and the desperate phone call to the nearest co-worker. Impatiently, Samuel Mac Dowell decides to hail a cab and take Elis by the arms, speeding toward the Hospital das Clínicas. The taxi driver was a Portuguese emigrant, named Gouveia, who only realized that the inanimate body that was in the back was the singer's, when later he heard in the car radio the sad news that would shock the whole of Brazil: "Elis Regina died. "
The various autopsies confirm cocaine overdose as the main cause of her death. The drug will have been ingested orally in a deadly dose. And mixing with tranquilizers and alcohol may have been fatal.
The body was in a burning chamber in the center of the stage of the Teatro Bandeirantes, in São Paulo, where Elis Regina shone in life. The queues of thousands of people to see her had an absolutely abnormal extent. Inside the room, chants of songs popularized by Elis were sung. And even the President of State João Figueiredo (responsible for the country's transition to democracy) was moved publicly, sending a telegram of condolences to the singer's family.

Television coverage of Elis Regina's funeral procession to the Morumbi Cemetery was exhaustive, and included helicopter footage. The radios of São Paulo also spared no effort.
Elis Regina died at the age of 36, leaving orphans three children of two marriages, one of whom Maria Rita (who at that time had only four springs), who now has a well recognized international career.
This article is part of the special Fatal Brazil, published in the Cotonete.
PUBLISHED BY GONÇALO PALMA AT (S) 21:54
TAGS: BRASIL FATAL, ELIS REGINA.

http://goncalopalma.blogspot.com.br/2009/02/elis-regina-1945-1982.html


CANTINHO CULTURAL E INFORMATIVO - CULTURAL AND INFORMATIVE PLACE-
As 53 marcas de Chael
Uma dessas histórias é de Chael Charles Schreier, estudante da Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de Misericórdia, em São Paulo, abandonara o curso em 1968 para tornar-se o Joaquim, da organização armada VAR-Palmares. Tinha 23 anos e participara de pelo menos um assalto a banco. Foi preso em novembro de 1969, junto com dois companheiros de organização, o casal Maria Auxiliadora (ou Francisca) e Antonio Roberto Espinosa (ou Bento).
A primeira sessão de tortura foi coletiva: Chael foi obrigado a beijar o corpo de Maria Auxiliadora. Espinosa teve a cabeça empurrada entre os seus seios. Levaram os dois rapazes para outra sala. Francisca foi deitada no chão molhado, e assim aplicaram-lhe os primeiros choques elétricos.
Ela recebia golpes de palmatória nos seios, e uma pancada abriu-lhe um ferimento na cabeça. Espinosa tomou choques com fios ligados à corrente elétrica de uma tomada de parede, amarraram-lhe a genitália numa corda e fizeram-no correr pela sala.
A pancadaria acabou na madrugada, quando Chael parou de gritar.
No dia seguinte havia um cadáver na 1a Companhia da Polícia do Exército.
Quando isso ocorria, normalmente fechava-se o caixão, proclamava-se o suicídio e sepultava-se o morto. Mas com o corpo de Chael o procedimento rotineiro não pôde ser seguido: o diretor do Hospital Central do Exército, general Galeno da Penha Fraco, não aceitou o corpo como se tivesse entrado vivo e determinou que se procedesse à autópsia.
Foi a mais detalhada necropsia do regime, assinado pelo major-médico Oswaldo Caymmi Ferreira, chefe do serviço legista do HCE, e pelo capitão Guilherme Achilles de Faria Mello.
Segundo os legistas, Chael Schreier tinha 53 marcas de pancada. Estava todo lanhado, com um corte no queixo suturado por cinco pontos. Tinha uma hemorragia na cabeça e sangue “em todos os espaços” do abdômen. O intestino foi extensamente rompido. O tórax estava deprimido. Dez costelas, quebradas.
A descrição do torturador
Num depoimento ao repórter Alexandre Oltramari, da revista Veja, em dezembro de 1998, o tenente Marcelo Paixão de Araújo, torturador do 12o Regimento de Infantaria  de Belo Horizonte de 1968 a 1971, descrevia o método do aparelho de repressão:
“A primeira coisa era jogar o sujeito no meio de uma sala, tirar a roupa dele e começar a gritar para ele entregar o ponto (lugar marcado para encontros), os militantes do grupo. Era o primeiro estágio.
Se ele resistisse, tinha um segundo estágio, que era, vamos dizer assim, mais porrada. Um dava tapa na cara. Outro, soco na boca do estômago. Um terceiro, soco no rim. Tudo para ver se ele falava. Se ele não falava, tinha dois caminhos. Dependia muito de quem aplicava a tortura. Eu gostava muito de aplicar a palmatória. É muito doloroso, mas faz o sujeito falar. Eu era muito bom na palmatória. (…) Você manda o sujeito abrir a mão. O pior é que, de tão desmoralizado, ele abre. Aí se aplicam dez, quinze bolos na mão dele com força. A mão fica roxa. Ele fala. A etapa seguinte era o famoso telefone das Forças Armadas. (…) É uma corrente de baixa amperagem e alta voltagem. (…) Eu gostava muito de ligar nas duas pontas dos dedos. Pode ligar numa mão e na orelha, mas sempre do mesmo lado do corpo. O sujeito fica arrasado. O que não se pode fazer é deixar a corrente passar pelo coração. Aí mata. (…) O último estágio em que cheguei foi o pau-de-arara com o choque. Isso era para o queixo-duro, o cara que não abria nas etapas anteriores. Mas pau-de-arara é um negócio meio complicado. (…) O pau-de-arara não é vantagem. Primeiro, porque deixa marca. Depois, porque é trabalhoso. Tem de montar a estrutura. E terceiro, é necessário tomar conta do indivíduo porque ele pode passar mal.”
Gaspari é um dos gênios da raça do jornalismo brasileiro. Além da independência intelectual diante de partidos e políticos — o que lhe garante credibilidade para ser levado a sério e lhe permite espaço e autoridade para criticar e elogiar situação e oposição — ele tem uma memória prodigiosa, paciência exemplar e incomparável apego a detalhes que passariam despercebidos ao mais detalhista dos repórteres.
Durante mais de 30 anos de pesquisa, Gaspari reuniu um enorme acervo de documentos. Graças também às suas relações com o general Golbery do Couto e Silva, o poderoso chefe da Casa Civil do presidente Ernesto Geisel e artífice, com este, do processo de abertura “lenta, gradual e segura” do regime que ajudaram a criar. O jornalista herdou o diário do secretário de Golbery, Heitor de Aquino Ferreira, e o próprio Arquivo Golbery.
Os documentos de Gaspari estarão integralmente disponíveis no site Arquivos da Ditadura, mas alguns já começaram a aparecer no projeto. É o caso da gravação, revelada no início deste ano, em que o presidente norte-americano John Kennedy questiona, numa reunião na Casa Branca, se os Estados Unidos poderiam “intervir militarmente” no Brasil para depor o presidente João Goulart.
The 53 brands of Chael
One such story is Chael Charles Schreier, a student at the Faculty of Medical Sciences of the Santa Casa de Misericórdia, in São Paulo, who left the course in 1968 to become Joaquim of the VAR-Palmares armed organization. He was 23 years old and had participated in at least one bank robbery. He was arrested in November 1969, along with two companions of organization, the couple Maria Auxiliadora (or Francisca) and Antonio Roberto Espinosa (or Bento).
The first session of torture was collective: Chael was forced to kiss the body of Mary Help of Christians. Espinosa had his head pushed between her breasts. They took the two boys to another room. Francisca lay on the wet floor, and so they applied her the first electric shocks.
She was patted on the breasts, and a blow on her head opened. Espinosa took shocks with wires attached to the electric current from a wall socket, tied his genitalia to a rope and made him run across the room.
The blow-up ended at dawn, when Chael stopped screaming.
The next day there was a corpse in the 1st Army Police Company.
When this happened, the coffin was normally closed, the suicide was proclaimed, and the dead man was buried. But with the body of Chael the routine procedure could not be followed: the director of the Army Central Hospital, General Galeno of Penha Fraco, did not accept the body as if it had entered alive and determined that the autopsy was carried out.
It was the most detailed necropsy of the regime, signed by Major-doctor Oswaldo Caymmi Ferreira, head of the HCE medical service, and by Captain Guilherme Achilles de Faria Mello.
According to coroners, Chael Schreier had 53 punching marks. It was all rolled up, with a cut in the jaw sutured by five stitches. There was a bleeding in the head and blood "in all spaces" of the abdomen. The intestine was extensively ruptured. The chest was depressed. Ten ribs, broken.
The torturer's description
In a testimony to reporter Alexandre Oltramari of Veja magazine in December 1998, Lieutenant Marcelo Paixão de Araújo, a torturer of the 12th Infantry Regiment of Belo Horizonte from 1968 to 1971, described the method of repression apparatus:
"The first thing was to throw the guy in the middle of a room, take off his clothes and start yelling for him to deliver the point (place set for encounters), the group's militants. It was the first stage.
If he resisted, he had a second stage, which was, let's say, more punchy. One slapped his face. Another, punch in the pit of the stomach. A third, punch the kidney. All to see if he spoke. If he did not speak, he had two ways. It depended heavily on who applied the torture. I really enjoyed applying the candlestick. It's very painful, but it makes the guy talk. I was very good at the candlestick. (...) You tell the guy to open his hand. The worst of it is that, as demoralized, it opens up. There ten, fifteen cakes are applied in his hand with force. The hand turns purple. He speaks. The next step was the famous Armed Forces telephone. (...) It is a current of low amperage and high voltage. (...) I was very fond of connecting at both fingertips. It can bind in one hand and in the ear, but always on the same side of the body. The guy is devastated. What you can not do is let the chain pass through your heart. There he kills. (...) The last stage in which I arrived was the macaw with the shock. This was for the chin-hard, the guy who did not open in the previous steps. But stick-a-macaw is a tricky business. (...) The woodpecker is not an advantage. First, because it leaves a mark. Then because it's laborious. You have to assemble the structure. And third, it is necessary to take care of the individual because he can go wrong. "
Gaspari is one of the geniuses of Brazilian journalism. In addition to intellectual independence vis-a-vis parties and politicians - which gives him credibility to be taken seriously and allows him room and authority to criticize and praise situation and opposition - he has a prodigious memory, exemplary patience and unparalleled attachment to details that would go unnoticed to the most detailed of reporters.
During more than 30 years of research, Gaspari gathered a huge collection of documents. Thanks also to his relations with General Golbery do Couto e Silva, the powerful chief of the Civil House of President Ernesto Geisel and the architect, with him, of the process of "slow, gradual and safe" opening of the regime that helped to create. The journalist inherited the diary of Golbery's secretary, Hector Aquino Ferreira, and the Golbery Archive itself.

Gaspari's documents will be fully available on the Archives of the Dictatorship website, but some have already begun to appear on the project. This is the case of the recording, revealed earlier this year in which US President John Kennedy questions at a White House meeting whether the United States could "intervene militarily" in Brazil to depose President Joao Goulart.

O ódio
Há mais. O próprio Centro de Informações do Exército, numa referência elíptica aos suplícios, qualificou-os como “ações que qualquer justiça do mundo qualificaria de crime”.
Oficiais do DOI do Rio atendiam ao telefone em nome da “Funerária Boa Morte” e nele um torturador disse a uma jovem, durante uma Sexta-feira Santa, que sofreria como Jesus Cristo.
Em São Paulo, o agente Campão informava: “Meu nome é Lúcifer”. E, no Ceará, um torturador disse: “Aqui não é o exército, nem marinha, nem aeronáutica. Aqui é o inferno”.
Na Polícia do Exército da Vila Militar, um sargento mostrava a cancela do quartel e dizia: “Dali pra dentro Deus não entra. Se entrar, a gente dependura no pau-de-arara”.
É possível que tais histórias (e muitas outras que se contam em detalhes ainda mais graves, como no livro resultado do projeto Brasil: nunca mais) soem coisa pequena para os comentaristas enfurecidos — a maioria defensora da volta da ditadura militar e crítica ardente da democracia conduzida pelo PT.
O que impressiona não é a rudeza dos comentários, nem as palavras virulentas para descrever o colunista e o autor do artigo da revista Brasileiros, no qual a coluna se baseou.
É curioso e divertido ler referências até a idade do colunista e a impossibilidade, na visão de alguns comentaristas, de tratar de um assunto em cujo contexto não se viveu. (Pedindo perdão por ter nascido tão tarde e de ter menos de 40 anos, o colunista questiona: se estiver certa tal tese, não pode haver, no presente, biógrafo de Abraham Lincoln ou especialistas em assuntos do Império brasileiro?).
Também não chega a surpreender a convicção com que se desmerece qualquer pedido de revisão do passado. Tampouco a tradicional exigência de condicionar essa revisão à aceitação dos crimes cometidos pelo terrorismo das organizações.
Chama a atenção é o ódio instalado no território livre do debate político nacional. Não foram poucos os que não só pediram a volta dos militares ao poder, como também os que criticaram o regime militar por ter feito o “serviço incompleto”. Defenderam a tortura e mesmo a morte dos militares terroristas do passado e dos governantes petistas do presente. Se adotadas tais práticas, estaríamos livres, segundo esse argumento, da “bandalheira” atual.
Um deles diz torcer para que aqueles “que deveriam ser mortos fiquem bem vivos para estuprar sua mãe, mulher e filhas e dar um tom de realidade as (sic) palavras erronia (sic) que consegue dizer”.

The hate
There is more. The Army Information Center itself, in an elliptical reference to torture, described them as "actions that any justice in the world would qualify as a crime."
Rio DOI officials were on the telephone in the name of "Boa Morte Funeral Home" and a torturer told a young woman during a Good Friday that she would suffer like Jesus Christ.
In São Paulo, Agent Campão reported: "My name is Lucifer." And in Ceará, a torturer said: "Here is not the army, nor navy, nor aeronautics. Here is hell".
In the Military Police of the Military Village, a sergeant showed the gate and said: "From within, God does not enter. If you come in, we hang out on the macaw. "
Is it possible that such stories (and many others that are told in even more serious detail, as in the book Project Brazil result: never again) are a small thing for the enraged commentators - most defending the return of military dictatorship and burning critic of democracy conducted by the PT.
What is striking is not the rudeness of the comments, nor the virulent words to describe the columnist and the author of the article in the Brazilian magazine, on which the column was based.
It is curious and fun to read references until the age of the columnist and the impossibility, in the opinion of some commentators, to deal with a subject in which context was not lived. (Asking forgiveness for being born so late and under the age of 40, the columnist asks: if this thesis is right, can there not be, at present, a biographer of Abraham Lincoln or experts in matters of the Brazilian Empire?
Nor does it come as a surprise to the conviction that any request for revision of the past is devalued. Nor is the traditional requirement to condition this review to the acceptance of the crimes committed by organizations' terrorism.
It draws attention is hatred installed in the free territory of the national political debate. Not only were there not only those who called for the return of the military to power, but also those who criticized the military regime for having done the "incomplete service." They defended the torture and even the death of the military terrorists of the past and of the PT's rulers of the present. If such practices were adopted, we would be free, according to this argument, from the current "banner".
One of them says that those "who should be killed live very well to rape their mother, wife and daughters and give a tone of reality to the words (sic) erronia (sic) they can say."
A tortura quebrou o terror
É preciso reconhecer: a tortura nos porões da ditadura ajudou a destruir as organizações armadas. A quebra do terror começou em julho de 1969, a partir da centralização das atividades de polícia política dentro do Exército.No fim de junho de 1970 estavam desestruturadas todas as organizações que algum dia chegaram a ter mais de cem militantes. “A unificação de esforços colaborou para o trabalho da ‘tigrada’”, escreve Elio Gaspari em A ditadura escancarada, “mas foi o porão que lhe garantiu o sucesso”.Segundo o projeto Brasil: nunca mais (tomo V, volume 1: a tortura), foram 308 as denúncias de torturas apresentadas por presos políticos às cortes militares. Em 1969 elas somaram 1027. Em 70, 1206.Nos 23 meses que vão de agosto de 1968 ao fim do primeiro semestre de 1970 houve ações terroristas de grande escala: o assalto ao trem pagador da ferrovia Santos-Jundiaí, pela ALN; o ataque ao QG do II Exército, pela VPR; o assassinato do capitão Chandler, pela VPR; o roubo do cofre do governador Adhemar de Barros, pela VAR-Palmares, derivada da VPR e do Colina; e o sequestro do embaixador Charles Elbrick, pelo condomínio da Dissidência Universitária com a ALN.Essas cinco ações foram organizadas por quatro grupos, e delas participaram 46 militantes. Elio Gaspari fez um levantamento do destino de 44 deles, cuja conclusão é reveladora: no fim de junho de 1970, seis estavam mortos, 21 presos e dez haviam deixado o Brasil. Dos sete restantes, dois morreriam e um seria capturado antes do final de 1970. Sobravam quatro. Dois estavam desconectados das organizações e outro exilou-se em 1971. Vivo e atuante, só um, que seguira para Cuba. Retornou ao Brasil e foi assassinado em 1972.A repressão, sabemos, venceu.“Confissões não se conseguem com bombons”Os defensores da repressão como resposta às ações terroristas de combate à ditadura adotam argumentos falaciosos.
Em primeiro lugar, uma observação: a tortura tornou-se matéria de ensino e prática rotineira dentro da máquina militar de pressão política da ditadura por conta de uma antiga associação de dois conceitos. O primeiro relaciona-se com a concepção absolutista da segurança da sociedade. Vindo da Roma antiga (“A segurança pública é a lei suprema”), esse conceito desemboca nos porões: “Contra a Pátria não há direitos”, informava uma placa pendurada no saguão dos elevadores da polícia paulista. Ou seja, o País está acima de tudo, portanto tudo vale contra aqueles que o ameaçam.
O segundo conceito associa-se à funcionalidade do suplício. A retórica dos vencedores sugere uma equação simples: havendo terroristas, os militares entram em cena, o pau canta, os presos falam, e o terrorismo acaba.
A argumentação pró-tortura e antiterrorismo, sugere Gaspari, confunde método com resultado. Apresenta o desfecho (o fim do terrorismo) como justificativa do meio que o regime não explicitava (a tortura). Arma um silogismo: é preciso acabar com o terrorismo, a tortura acabou com o terrorismo, logo fez-se o que era preciso.Para presidentes, ministros, generais e torcionários, o crime não estava na tortura, mas na conduta do prisioneiro. É o silêncio, acreditavam eles, que lhe causa os sofrimentos inúteis que podem ser instantaneamente suspensos através da confissão. Como argumentava o bispo de Diamantina, d. Geraldo de Proença Sigaud, “confissões não se conseguem com bombons”.
Quando internautas pedem punição similar aos militantes armados, ignoram um detalhe importante: os torturadores raramente são mencionados nos inquéritos, e em certos casos nem sequer suas identidades são conhecidas. Seus crimes, porém, entram nos autos pela narrativa das vítimas ou mesmo pelas análises periciais.
Muitas vezes, a ponta da verdade emerge da mentira encoberta por histórias inverossímeis. É casos do preso que morreu num tiroteio numa determinada esquina enquanto os moradores do lugar testemunharam que nela jamais se disparou um tiro. Ou ainda o cidadão de mais de 1,80m de altura, pesando quase cem quilos, que teria conseguido fugir do banco traseiro de um Volkswagen enquanto era escoltado por três soldados da Polícia do Exército.Autor: Rodrigo de Almeida
Torture broke the terror
It must be acknowledged that torture in the basements of the dictatorship helped destroy the armed organizations. The break in terror began in July 1969, from the centralization of political police activities within the Army. By the end of June 1970, all the organizations that once had more than one hundred militants had been destroyed. "The unification of efforts contributed to the work of the 'tigrada'," Elio Gaspari writes in The Open Dictatorship, "but it was the basement that guaranteed success." According to the Brazil project: never again (tome V, volume 1: a torture), 308 reported allegations of torture by political prisoners to military courts. In 1969, they numbered 1027. In 70, 1206. In the 23 months from August 1968 to the end of the first half of 1970 there were large-scale terrorist actions: the assault on the pay train of the Santos-Jundiaí railroad, by the ALN; the attack on the HQ of the Second Army by VPR; the assassination of Captain Chandler by the VPR; the robbery of the governor Adhemar de Barros's vault, by VAR-Palmares, derived from VPR and Colina; and the kidnapping of Ambassador Charles Elbrick, for the condominium of University Dissidence with the ALN. These five actions were organized by four groups, of which 46 militants participated. Elio Gaspari surveyed the fate of 44 of them, the conclusion of which is revealing: at the end of June 1970, six were dead, 21 were arrested and ten had left Brazil. Of the remaining seven, two would die and one would be captured before the end of 1970. There were four left. Two were disconnected from the organizations and another was exiled in 1971. Alive and active, only one, who had gone to Cuba. He returned to Brazil and was assassinated in 1972. The repression, we know, won. "Confessions can not be made with candy" Proponents of repression as a response to terrorist actions to combat dictatorship adopt fallacious arguments.
Firstly, one observation: torture has become a matter of teaching and routine practice within the dictatorship's military machine of political pressure because of an old association of two concepts. The first relates to the absolutist conception of the security of society. Coming from ancient Rome ("Public safety is the supreme law"), this concept ends in the cellars: "Against the Fatherland there are no rights," said a plaque hanging in the lobby of the São Paulo police lifts. That is, the country is above everything, so everything is valid against those who threaten it.
The second concept is associated with the functionality of torture. The rhetoric of the winners suggests a simple equation: if there are terrorists, the military enters the scene, the cock sings, the prisoners speak, and the terrorism ends.
The pro-torture and counterterrorism argument, Gaspari suggests, confuses method with result. It presents the outcome (the end of terrorism) as a justification for the medium that the regime did not make explicit (torture). It arms a syllogism: it is necessary to end the terrorism, the torture ends the terrorism, soon it was done what was necessary. For presidents, ministers, generals and torcionarios, the crime was not in the torture, but in the conduct of the prisoner. It is silence, they believed, that causes him unnecessary sufferings that can be instantly suspended through confession. As the bishop of Diamantina argued, d. Geraldo de Proença Sigaud, "confessions can not be made with chocolates".
When netizens demand similar punishment from armed militants, they ignore one important detail: torturers are rarely mentioned in the inquiries, and in some cases not even their identities are known. Their crimes, however, enter in the records by the narrative of the victims or even by the expert analyzes.
Often the tip of truth emerges from the lie covered by unbelievable stories. It is the case of the prisoner who died in a shootout at a certain corner while the locals witnessed that no shot was ever fired there. Or the citizen who is more than six feet tall, weighing almost 100 kilos, could have fled the back seat of a Volkswagen while being escorted by three soldiers of the Army Police. Author: Rodrigo de Almeida
http://pensata.ig.com.br/index.php/2014/01/20/de-um-torturador-para-uma-jovem-voce-vai-sofrer-como-jesus-cristo/


PESQUISAS//PUBLICAÇÕES//TRADUÇÕES//PRINTS: NALY DE ARAUJO LEITE - SOROCABA CITY - SÃO PAULO STATE - BRAZIL.

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Espero que meu trabalho de pesquisas e análises seja útil a todos. Por favor, somente comentários que ajudem no crescimento e aprendizado.Naly